Thursday 5 April 2012

Sekadar Bicara Cinta..

Assalamualaikum wbt...

hurmm dah lama rasanya saya tak buat entry ala2 islamik...selama ni entri2 saya banyak kepada perkongsian detik2 indah saya di sabah..tapi kali ini insyaAllah..saya akan cuba kongsikan something yang berguna untuk kita semua...

"YA ALLAH, seandainya dia bukanlah jodohku, jauhkanlah dia dari pandangan ku,
YA ALLAH, senadainya dia bukanlah ditakdirkan untukku, jauhkanlah hati ku dari hatinya,
YA ALLAH, aku mohon jodoh yang terbaik untukku..AMIN.."

ini adalah doa yang terungkap di sanubari seorang gadis tatkala melihat seorang pria harapannya. Gadis itu laju mengungkap kata2 doa2 itu setelah melihat pria itu melintasi kelopak matanya..

gadis itu mudah tertarik pada pria yang mempunyai ciri2 yang dia inginkan pada seorang pria harapannya..baru2 ini, gadis itu direkemenkan seorang pria kepadanya...segak orangnya, berjanggut lagi..gadis itu mula tertarik kepada pria berjanggot itu..dari sudut agamanya, mmg terserlah keimanan si pria itu..

"YA ALLAH, aku mohon petunjuk dariMU YA ALLAH, aku mohon jodoh yang terbaik untukku.."

doa itu sering diungkap dari mulut gadis itu, sambil berlinangan airmatanya di keheningan malam..YA! mungkin si pria itu bukanlah jodoh si gadis...

sahabat semua, sedikit kisah hati saya kongsikan di atas untuk membawa anda gambaran entri saya kali ini...semua gadis mahupun pemuda pasti pernah merasakan apa yang si gadis di atas rasakan...
sudah pasti kita berduka tatkala seorang yang kita harapkan tapi bukanlah ditakdirkan untuk kita...jadi bagaimanakah kita untuk merawat rasa itu...sudah pasti perasaan berduka, patah hati itu bukanlah rasa yang kita dambakan...bukankah begitu?

baik...jom kita belajar cara RAWAT HATI!...NAK TAK????

"Org2 yang beriman dan tenang tenteram hari mereka dengan zikir kepada Allah. Ketahuilah,dengan zikir kepada Allah itu, tenang tenteramlah hati manusia."

sebenarnya , jodoh dan pertemuan adalah di tangan Allah,.. sekiranya jodoh kita telah tiada, maka jalan ke arah itu amat mudah dan dilorongkannya tanpa banyak onar. namun, jika jodoh masih panjang, maka usaha kita mahu memutuskannya akan dipenuhi dengan pelbagai masalah dan rintangan,..setiap sesuatu yang berlaku dalam kehidupan kita Allah jadikan atas sesuatu asbab dan punya hikmah yang tertentu… tidak ada suatupun yang dijadikanNYa dan yang ditaqdirkanNYA berlaku itu dengan sia -sia dan tanpa perancangan….

SAHABAT,
Cuba kita nampakkan ALLAH dalam segala hal.. anggaplah ini sebagai kasih sayang ALLAH agar kita tidak terusan lalai,.. agar kita tersedar dari tipu daya dunia yang tak pernah alpa menarik manusia untuk terusan melupakan kehidupan yang sebenar di akhirat nanti..

SAHABAT,
perasaan sedih itu mmg selalu hadir dalam diri..
jadi,
Banyakkan beribadah termasuk melakukan amalan sunat. Luangkanlah lebih masa dengan-Nya.
Sentiasa ingat jodoh itu ketentuan Allah
anggap semua yang berlaku adalah ujian daripada Allah dan ada hikmah disebaliknya. Sesungguhnya Allah tidak menurunkan ujian jika hamba-Nya tidak mampu untuk menanggungnya. Bersabarlah.

Meminta nasihat ibu bapa atau orang terdekat
Ibu bapa adalah yang terbaik dalam memberikan nasihat kerana sudah merasa asam garam kehidupan dan tahu apa yang terbaik untuk kita. Jika berasa malu atau takut untuk meminta nasihat daripada ibu bapa, sekurang-kurangnya berkongsilah masalah dengan orang yang terdekat dan rapat seperti kawan baik. Jangan pendamkan di dalam hati, nanti semakin merana diri.

Sibukkan diri
Lakukan apa sahaja kerja yang baik dalam kehidupan seharian supaya tidak terlalu memikirkannya. Sekiranya ada aktiviti, libatkan diri. Dengan itu boleh mengurangkan kesedihan yang melanda.Kalau saya lah kan..saya prefer untuk berjongging lepas subuh..insyaAllah berkesan..sebab hening pagi adalah detik waktu yang indah...insyaAllah dengan pemandangan yang indah, ditemani kicauan burug2 hari yang terluka boleh sembuh dgn sendirinya...ini lah saat yang mudah untuk kita muhasabah diri kita...



Jika ada rasakan ada perlu menangis..maka menangislah.. Menurut kajian, cara luahan hati atau perasaan yang terbaik adalah dengan menangis. Mungkin kelihatan sangat teruk untuk beberapa hari mengikut jenis kekecewaan yang dialami. Teruskan dengan tangisan tetapi pastikan ia tidak mengambil masa yang terlalu lama. Pasti selepas sudah puas menangis akan berlaku perubahan yang ketara di dalam kehidupan. Seharusnya perlu untuk melakukan sesuatu yang mampu untuk membahagiakan daripada meratapi kesedihan yang dialami.

"SERPIHAN KECEWAKU"

Langit pagi terlihat gelap
Hampa tak berwarna
Sekejap rasaku tlah hilang
Terbawa angin yang berhembus
Yang tertinggal hanyalah kenangan

Malaikatpun tertawa
Melihatku yang kini hanya bisa terdiam
Cintamu membawaku dalam mimpi-mimpi yang indah
Tapi kini Yang tertinggal
Hanyalah mimpi kosong yang terasa hampa

Terlalu tinggi khayalanku
Terlalu besar anganku tuk berada di sisimu
Namun jawaban itu tak kunjung datang
Langitpun tak terlihat lagi
Semua kebiruannya tertutupkan kabut

Sampai kapan ku harus menunggu?
Disini ku terdiam Memandangimu dengan berjuta harapan dan impian...








No comments:

Post a Comment

ASSALAMUALAIKUM..
YA AKHINA...
YA UKHTINA....