Wednesday 8 February 2012

Allah Maha Perancang..

-surah al-Imran ayat 54
ALLAH berfirman dalam al-Quran “Dan Mereka Merancang,Allah juga merancang,Dan ALLAH sebaik-baik Perancang”

subhanallah..perancangan hari ni adalah nak ke rumah ustaz bagi sesi tazkirah..setiap hari rabu ustaz mmg akan adakan sesi tazkirah,,
jam 8 pagi la..ustazah (isteri ustaz) hantar mesej..

"assalamualaikum, hari ni tazkirah 9pg"

mmg niat di hati nak pegi..maklumlah..6 bulan ana tak pegi ke sesi tazkirah..yelah belajar di sabah bukan senang nak balik..minggu lepas pun ada juga ustazah hantar mesej..skali lagi ana tak pegi..
minggu ni iaitu harini mmg niat di hati nak pegi..tapi mak ana pulak pening2 kepala..di ambilnya daun bunga raya..diramas dalam air lalu di jeram di kepala..Alhamdulillah mak ana dah sembuh..

terfikir juga ana..kenapalah..bila kadang2 tu..kita dah siap buat perancangan..tapi Allah tak redha kan..seperti ayat yang ana taipkan di atas permulaan entri..Allah adalah sebaik-baik perancang..ada sebab kenapa Allah sengaja tidak meredhakan segala perancangan kita...
tatkala itu..hati kita sedikit mengeluh..sedikit tersentap..JADI APA YANG PERLU KITA BUAT?

1) Ingatlah bahasanya ALLAH tidak melakukan sesuatu itu dengan sia-sia
Setiap yang ALLAH jadikan di muka Bumi ini bukan lah sia-sia.ALLAH jadikan segala kejadian di muka bumi ini ada hikmahnya dan ingatlah bahawa ALLAH tidak menjadikan dugaan yang kita terima itu adalah sia-sia.Pernah atau tidak kita berfikir betapa ALLAH sayangkan kita setiap kali kita di timpa musibah walaupun kita sering berdoa pada ALLAH?Ingat lah sahabat sekalian ALLAH tidak akan menguji hambanya dengan ujian yang hambanya tidak mampu untuk lakukan.

2)Tenang kan hati dengan zikruLLAH
ALLAH berfirman dalam al-Quran surah al-Ahzab ayat 41 yang bermaksud “Wahai orang-orang yang beriman!ingatlah kepada ALLAH dengan mengingat sebanyak-banyaknya”,InsyALLAH dengan adanya zikir dalam hati dapat mengahalang kita dari berprasangka buruk pada ALLAH S.W.T.

3) Sentiasa ingat bahawa ALLAH adalah SEBAIK-BAIK PERANCANG
Seperti dalam permualaan penulisan sana,ALLAH berfirman وَمَكَرُواْ وَمَكَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ yang membawa maksud “Dan Mereka Merancang,ALLAH juga merancang,Sesungguhnya ALLAH sebaik-baik perancang”.Ingatlah sahabat,ALLAH mengetahui apa yang terbaik buat kita semua,mungkin dengan apa yang lalui itu bukan jalan yang terbaik,maka ALLAH sediakan jalan yang lebih baik dari apa yang kita hajatkan,ingat tu sahabat!!

4) Jangan berhenti Untuk Berdoa dan terus berdoa
teringat ana pada satu hadith Nabi Muhammad S.A.W yang membawa maksud “pedang umat mu’min itu pada doanya” dan ALLAH juga berfirman dalam al-Quran dalam surah al-mu’min yang mambawa maksud “Dan tuhanmu berfirman : Berdoalah kepada ku,nescaya pasti aku akan perkenankan..”..Sahabat,ini janji ALLAH,mana mungkin ALLAH tidak mengotakan janjinya,pasti ALLAH mendengar setiap rintihan doa dari kita.

tatkala kita ditimpa sesuatu penyakit..tatkala itu juga kita menangis..merungut..merintih...tetapi...ingatkah kita bahawa..

Penyakit datangnya dari Allah untuk menguji keimanan hamba-hambanya. Di dalam Al-Quran, Allah menyatakan kepada kita dengan jelas bahawa Dia menguji keimanan Nabi Ayub dengan mendatangkan satu penyakit kulit yang ganjil untuk menguji keimanan beliau. Mengikut sesetengah tafsir, Iblis laknatullah mencabar Allah (s.w.t) untuk menguji keimanan Nabi Ayub dengan kesengsaraan kerana pada pandangan Iblis, Nabi Ayub beriman kerana dia telah dianugerahkan Allah dengan kesihatan yang baik dan rezeki yang banyak. Iblis berhujah sekiranya Allah menjadikannya miskin dan sakit, nescaya Nabi Ayub akan marah dan kufur kepada Allah (s.w.t). Ternyata dakwaan Iblis melesit sama sekali. Keimanan Nabi Ayub menjadi semakin hebat dengan ujian tersebut.

Di dalam Al Quran Allah ada berfirman "Apabila aku sakit, Allah yang menyembuhkan". Ini adalah dalil yang cukup kuat menunjukkan bahawa Allahlah yang menyembuhkan segala penyakit. Rawatan dan ubat-ubatan yang kita ambil hanyalah sebagai ikhtiar secara zahir yang dituntut oleh Allah untuk kita lakukan. Namun hakikatnya, Allah jualah yang menyembuhkan penyakit kita.

moga perkongsian kali ini dapat membuka minda kita supaya lebih mengingati Allah dalam setiap sesuatu..syukran ya akhina wa ukhtina kerana sudi membaca entri kali ini...assalamualaikum

3 comments:

  1. Post yang bermanfaat...Sesungguhnya tidaklah Allah menjadikan sesuatu itu secara sia-sia, melainkan terisi dengan hikmah disebaliknya, sebagai pengajaran dan iktibar untuk kita di masa hadapan...:)

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah..Dia Maha Mengetahui segala..thanks kak maz atas peringatan ini :)

    ReplyDelete

ASSALAMUALAIKUM..
YA AKHINA...
YA UKHTINA....