Thursday 9 February 2012

Penulisan pada 10 FEBRUARI 2007

✿~ Hari ini kita bertemu..
✿~ Hari esok belum tentu..
✿~ Hari ini kita bersatu..
✿~ Hari esok Allah yang tahu..
>>> Selamat jalan bagi INSAN yang telah PERGI..selamat jalan sahabat, selamat jalan saudara SEISLAMKU..selamat jalan SIAPA PUN di sana..selamat jalan juga buat ABAHKU..satu waktu diriku akan MENYUSUL JUA..

Genap ke 5 tahun pemergian insan yang amat ku sayang..seperti pada tajuk entri ini..penulisan di bawah ini adalah penulisan asli ku pada tanggal 10 februari 2007 iaitu pada tarikh pemergian abahku untuk selamanya..penulisan ini saya tulis semula tanpa mengubah apa pada struktur ayatnya..sekadar ingin saya berkongsi saat kehilangan insan yang saya sayangi..dan mohon para pembaca menghargai mereka yang masih di depan mata...




Tanggal 10.2.2007..jam 10.00 malam adalah satu hari yang paling pahit yang pernah aku lalui. Aku kehilangan seorang ayah yang aku sayang, seorang ayah yg amat bertanggungjawab dan amat menyayangi aku. Abah meninggal tanpa sebarang kata. Abah meninggal sakit kencing manis, kaki abah kena potong(kiri). Aku tak sangka abah akan tinggalkan aku. Abah pergi buat selama2nya. Dah 4 hari abah dok kat ICU pastu abah dah tak dak.

Malam tu, masa aku tengah tengok TV ngan mak dan kak ida, aku terdengar bunyi h/p kak ida bunyi. Lagu 'pencinta wanita', aku turut menyanyikan lagu tu. tak sangka itu adalah panggilan yg membuat aku sedih hingga hari ni. Abang mok aku tengah mandi terus kelam-kabut pakai baju mencapai kunci kereta. Semasa dalam kereta mulut aku tak pernah berhenti mendoakan kesejahteraan abah aku. Sebaik saja sampai, akulah orang pertama yang berlari naik ke ICU. Aku masuk dengan kuarga aku. Dalam nurse sedang memanggil doktor, nurse suruh mak aku ajar abah mengucap..aku keluar seketika sebab aku dah tak tau nak buat apa pd waktu tu. Sedang aku berdiri di depan kaunter, Abang mok aku keluar dan mengatakan abah aku dah x dak. Hanya Tuhan saya yg tahu betapa sebaknya aku waktu tu..aku terduduk sambil menangis. Waktu tu tiada sesiapa pun yang boleh sabarkan aku. Aku masuk untuk melihat tubuh abah aku. Sedih dan tersangat sedih. Mak dan abah azim pun ada jugak waktu itu. Hanya mampu melihat aku yg betul2 kehilangan. Aku keluar untuk menghubungi munirah tapi, tiada siapa yang jawab. Aku kol kakak dia barulah boleh. Mak aku mengkhabarkan berita tu kepada cik miah untuk menyuruh depa kemas rumah. Aku naik kereta kak linda utk balik. Aku sempat hantar sms kat ilah supaya dia boleh khabarkan kat kawan2 aku yang lain. Sampai di rumah aku hanya boleh menangis da kemas. Dalam hatiku..terasa ia hancur dan musnah..sampai saja jasad abah aku, aku tersandar di dinding rumah. Mak su jah menyuruh aku untuk tidak menangis lagi. Tapi air mata ini mengalir dan tiada henti lagi. Aku berasa kecewa yang amat sangat. Aku baca yasin sebab nak sedekah kat abah dan sambil itu aku nak menenangkan diriku. Aku baca dan tanpa berganjak lagi. Aku terasa mengantuk dalam pukul 5 pagi aku tidur sekejap. Tak sampai satu jam aku bangun semula. Aku fikir waktu tu sahaja aku boleh bersama abah aku.. Aku sambung baca yasin semula..

Jam 5 pagi lebih aku keluar untuk menenangkan diri..aku lihat pokok2 dpn rumah..aku sedih sangat..sukat untuk digambarkan..setelah itu..aku masuk untuk tukar baju..aku pakai baju kurung biru bertudung putih..aku baca yasin lagi..sambil ramai jiran2 yg dtg menziarah..sukar untuk aku tulis warkah inni..aku rindu sangat abah

sampai 9.00 pago..abah aku sudah disiap sedia untuk dimandikan. Aku keluar untuk mendapatkan kwn2 aku di dapur..aku crita apa yg tjadi semlm..aku dipanggil untuk memandikan abah aku untuk kali terakhir..Then, abah aku pun dikapankan..aku dipanggil sekali lagi untuk mencium abah aku utk kali terakhir..abah aku dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam di Masjid Permatang Pasir. Aku mengharapkan Allah mencucuri rahmat ke atas abah aku dan ditempatkan di tempat2 org2 beriman. Amin..

-penulisan di atas adalah pada ketika usia ku 16 tahun..
-terkilan juga rasa hati..kerana pada ketika itu..saya belom cukop matang..sepatotnya..tatkala hembusan nafas arwah yang terakhir..saya sepatotnya disisi abah..bukan berlari keluar ketakotan untuk menghadapi kenyataan yang akan datang..
-tatkala arwah hendak dikebumikan..saya sepatotnya disitu..bukan dirumah..betapa menyesalnya saya tiada terhingga...
-untuk menebus penyesalan..setiap penghujung solatku tidak pernah saya terlupa untuk sertakan hadiah doa buat arwah abah...
-arwah abah sentiasa manjakan saya..walaupun dah 5 tahun abah pergi..kehadiran arwah abah sentiasa segar diminda..
-suaranya sedetik pun tidak pernah saya lupa...

mohon kepada akhina wa ukhtina yang singgah di entri saya kali ini untuk sama2 sedekahkan AL-FATIHAH untuk arwah abah saya..ALLAHYARHAM MANSOR BIN ABDUL

3 comments:

  1. ALANGKAH BAIKNYA KALAU MASA BOLEH DIUNDURKAN SEMULA..INGIN SAJA SAYA BETULKAN KEKHILAFAN YANG LALU...MENGAPALAH USIAKU 16 TAHUN BELUM CUKUP MEMATANGKANKU....

    ReplyDelete
  2. kak maz baru berumur 16 tahun, baru tingakatan 4, ALLAH dah uji macam 2..ALLAH takkan uji seseorang tu d luar kemampuannya..kak maz seorang yang tabah..la tahzan kak maz

    ReplyDelete
  3. syukran nisah^^
    ujian itu menandakan Allah masih sygkan kita..^^

    ReplyDelete

ASSALAMUALAIKUM..
YA AKHINA...
YA UKHTINA....