Sunday 5 February 2012

KELALAIAN

ASSALAMUALAIKUM...

harini topik mengenai kelalaian...sesungguhnya sudah menjadi janji sang syaitan yang sgt ingin melihat anak-anak adam lalai...
aku akui..sesungguhnya aku juga seorg dari anak2 adam yang lalai itu..aku lebih memilih keseronokkan..pujian manusia..keindahan dunia semata..aku mula meninggalkan amalan2 yang acap kali aku lakukan tika dulu..dulu aku seorg yang solehah..penyejuk hati orang tua ku..caraku berpakaian sentiasa menutupi aurat2 ku..

dulu aku sering menjadikan naskah Al-Quran itu sebagai novel..setiap bulan aku bersemangat untuk mengkhatam Al-Quran..aku berlumba2 untuk menghabiskan 30 juzuk dalam sebulan..masa luangku aku habiskan dgn membaca Al-Quran, berwirid, berzikir..

dulu juga..tatkala semua sedang enak memburu mimpi nan indah tatkala hening malam..tapi aku bangun bersujud pada si Dia yang Maha Besar...

dulu juga..jubah bersaiz L..mini telekung..handsocks..menjadi buruan fesyenku..

dulu juga..padangan kaum lelaki aku tempis..

dulu juga..aku sering ke madrasah2 itu untuk mengikuti kelas2 pengajian..aku sering ke rumah itu mendengar ceramah2...

dulu juga..tika ku di matrikulasi..magrib ku..isyakku..semuanya aku langsaikan di masjid..


tapi.....

sekarang..Al-Quran yang sering menjadi basahan bibirku..ku gantikannya dgn novel2 cinta bersifat lalai..

sekarang...aku lebih memilih untuk melayan mimpi2ku daripada bersujud pada Tuhanku tatkala hening malam..

sekarang..aku lebih mengejar fesyen2 yang dibawa yuna..hana tajima..najwa latif..aku bangga berpakaian sebegitu rupa..aku bangga aku pandai berfesyen...aku bangga bila mana orang memuji2 kecantikkan tubuh badan ku..aku bangga menconteng mukaku dgn alat2 make up ciptaan yahudi...aku bangga menunjukkan auratku pada kaum lelaki...

sekarang..sengaja aku membiarkan gambar ku ditatap lelaki ajnabi..

sekarang...aku kerap mengunjungi pusat membeli belah..aku kerap menonton wayang...ya AKU SUDAH PANDAI MENGUNJUNGI PUSAT KAROKAE...

sekarang..magribku..isyakku..subuhku..zohorku..asarku..sepi berlalu....

YA ALLAH...

mengapa terlalu jauh Kau membiarkan ku tersasar..
mengapa Kau membiarkan aku lalai...
mengapa Kau membiarkan keimanan ku semakin pudar..

YA ALLAH..
aku tahu sesuatu YA TUHANKU..Engkau mengujiku...Engkau sedang mengujiku dgn semua keindahan DUNIAWI...

YA ALLAH..
ingin aku beritahu Engkau sesuatu..
akulah hambaMu yang lemas di lautan dosa..
akulah hambaMu yang imannya sgt rapuh..
akulah hambaMu yang lalai....

YA ALLAH..
apakah Engkau sudi memaafkan semua kelalaian ku ini?
apakah Engkau sudi menerima semula amalan2 ku ini?
apakah Engkau sudi memberiku petunjuk2Mu lagi?
apakah Engkau sudi meletakkan ku di firdausi?

YA ALLAH..
pintaku lagi..
aku mohon kekuatan...

No comments:

Post a Comment

ASSALAMUALAIKUM..
YA AKHINA...
YA UKHTINA....