Thursday 10 May 2012

menchi .. sedey .. Kesian

hmm..harini aku dibebani rasa bersalah yg teramat sgt...tapi harini jugak aku dah belajar 1 perkara...
yap..mmg aku ada menchi sorang budak kelas aku ni..dari 1st day aku kat sini..sampai la saat petang tadi..

perasaan menchi tu bertukar kepada sedih then convert pulak kepada kesian...

1st time aku tgk dia..aku dah anggap dia adalah budak paling poyo yg pernah aku jumpa dalam dunia..aku slalu terfikir dia mungkin berasal dari PLANET OF THE APE...sebab tahap kepoyoan dia bagi aku sgt tinggi..

dari sudut pandangan aku dia selalu dikelilingi dayang2..yg mmg membuatkan aku nak termuntah bila tgk...n semua org tahu aku menchi dia...n semua org cuba nak buatkan aku untuk tak menchi dia..tapi senang je aku jawab,,,mungkin Allah belum lembutkan hati aku...(grr)

tapi tadi...tersentap jugak aku bila aku terdengar perbualan dia dgn Miss tadi...bukan niat aku untuk curi2 dengar perbualan dorang..tapi kebetulan harini aku ditugaskan sebagai technician tak bertauliah..jadi sedang aku sibuk menyimpul wayer2..kemas2 semua peralatan..telinga aku tertangkap baris ayat dari miss..

"berapa kali kamu makan tadi..?" kata miss pada dia.
"kadang2 sehari skali.."
"kadang2 tak makan langsung?"soal miss lagi.
 dia diam..
"jadi harini kamu dah makan ke belom?" soal miss lagi.
"dah.."(walaupun dia jawab dah makan aku dapat rasakan dia belum makan lagi untuk harini, mungkin dia malu dgn kehadiran aku kat situ)

perasaan kesian betapa dihati aku..aku tersentap seketika..hampir jatuh airmata aku...budak yang paling aku menchi selama ni sebenarnya mengalami sesuatu yg dahsyat dalam hidup dia...aku tak puas hati..aku cepat2 kemas barang2 then pergi cari sumber rujukan..

aku tny membe aku..apa yg terjadi dalam hidup dia..
menurut membe aku..dia tgh sesak skrang ni..parent dia tak bagi dia duit belanja(tapi parent dia org kaya)..aku tny..kenapa tak bagi?..kawan aku pun tak pasti...menurut kawan aku lagi..parent dia tu mmg tak ambil tahu pasal dia..

kawan aku ada mention pasal adik dia..duit yg dia ada..dia bagi kat adik dia..means dia pulak tanggong adik dia..sebab tu dia sesak..makan pakai adik dia..dia nak kena ambil tahu..dia buat keja part time kat sini untuk tampong kehidupan dia dan adik..no wonderlah result sem 1 dia teruk..maybe sebab ni...

dia sampai tak makan sebab betul2 tak da duit..aku tak sangka dia mengalami kehidupan sehebat ni di bumi yang kami pijak sekarang..mungkin lagi sukar buat dia...

sekarang aku mula memikirkan..betapa kejamnya parent dia buat dia mcm ni...tapi..aku tak boleh nak salahkan parent dia...mungkin ada sebab tersurat n tersirat...tapi mostly kawan2 aku cakap..parent dia mmg tak bertanggungjawab...hmm entah la...

dah la aku tgh hangin pasal video si ibu pukul anak sampai nak mati tu...apa ke bodo nya mak dia tu..serius aku tgk video tu 1st, aku sedih ngan baby tu,,2nd aku rasa mcm nak bunoh je mak dia tu..3rd aku rasa mcm nak hentuk2 kepala org yang rakam video tu..ko boleh rakam tapi ko boleh buat tak tawu je tgk si mak memukul si anak tu...mmg bengong...pendek kata org yang bengong je buat benda tu...otak letak kat lutut..
kenapalah kena penjara 18 bulan je..bukan 18 tahun...tak pun campak je mak dia tu pegi laut yang byk jerung..biyo jerung plak yang kerjakan dia...sapa setuju? 


tapi aku bersyukur sebab mak aku syg aku...esok mak aku nak pos sambal bilis kat aku..wee...i love my mak forever...muah3




No comments:

Post a Comment

ASSALAMUALAIKUM..
YA AKHINA...
YA UKHTINA....